Oplichters spelen steeds vaker in op de gevoelens van hun slachtoffers om hen geld te ontfutselen. Ze kunnen hierbij gebruik maken van je eigen sociale media om voorhand allerlei gegevens van jou op te zoeken. Er zijn verschillende vormen hiervan gekend zoals bijvoorbeeld Whaling, Vrienschapsfraude, Nigeriaanse fraude, Valse liefdadigheid, ...
Er zijn nog tal van voorbeelden emotiefraude. Simpel gesteld: Alle onderwerpen waarmee op iemands gemoed kan ingespeeld worden, zijn vatbaar voor misbruik.
Tips:
- Ga de echtheid van een profiel altijd na. Vertrouw niet blindelings op (te) mooie profielen van mensen.
- Vertrouw niet zomaar iedereen. Persoonlijke informatie deel je best niet zomaar.
- Wees op je hoede voor ‘zielige’ verhalen. Stel je steeds de vraag waarom iemand jou hiervoor benaderd.
- Houd je portemenee dicht! Iemand die je online leert kennen blijft eigenlijk een wildvreemde, iemand die je nog nooit in het echt hebt ontmoet. Laat hen niet met je gevoelens spelen.
- Wat te mooi lijkt te zijn om waar te zijn, is het meestal ook !
- Het is onwaarschijnlijk dat personen die door de ziekte getroffen zijn je rechtstreeks gaan benaderen voor geld, en zeker niet als het onbekenden zijn.
- Het is moeilijk om geld terug te krijgen dat werd verzonden via een postwissel, bankoverschrijving, internationale overboeking, prepaidkaart of een elektronische valuta zoals Bitcoin. Vermijd elke regeling met onbekenden die op deze manier om vooruitbetaling vragen.
- Het zeer onwaarschijnlijk dat organisaties die vragen om geld over te maken naar een buitenlandse bank, legitiem zijn. Wees extra voorzichtig met verzoeken om geld naar het buitenland te sturen.
- Als je wordt gecontracteerd door een familielid, vriend, kennis met een ‘nieuw’ nummer, neem dan steeds contact op met de ‘oude’ nummer.
- Schrijf nooit geld over zolang je je familielid, vriend of kennis niet op een andere manier hebt kunnen spreken.